Bild på glas.
Konst- och Bruksglasföreningen

Stipendiet

Föreningen beslutade vid årsmötet 2012 att under en femårsperiod dela ut ett stipendium på 10.000 kronor per år. Detta för att främja intresset för och kunskapen om glas och glashantverkets utveckling.

Vid årsmötet 2017 beslöts att förlänga stipendieutdelningen i fem år till! Beloppet höjs till 20 000 kronor vilket möjliggörs genom stöd av Sparbanksstiftelsen Eken samt Orrefors Kosta Boda AB som går in med 5000 kronor var per år under samma tidsperiod.

Stipendiet kan sökas av studerande vid glasskolor, högskolor eller universitet

Kriterier för stipendiet och ansökningsblankett.


Kristin Larsson

Stipendiat 2017: Kristin Larsson

Kristin Larsson
Kristin Larsson
Kaffekaskshembränningsapparat
Kaffekaskshembränningsapparat, 2016, koppar och glas

Kristin Larsson är född 1990 i Gnesta kommun och uppvuxen på en bondgård med jordbrukande föräldrar. Att byggnaden för hennes nedlagda låg- och mellanstadieskola blev uppköpt av glasblåsaren Ebba von Wachenfeldt gjorde att Kristin började arbeta som glasblåsare redan som 14-åring – ett prao i årskurs åtta fortsatte med sommarjobb fram till studenten. Efter yrkesexamen som glasblåsare på Kosta praktiserade Kristin Larsson i Österrike och i USA. Förutom examen på kandidatprogrammet i keramik och glas på Konstfack har hon studerat på Pilchuck Glass School i Seattle, USA.

”Mina rötter som konstnär och glasblåsare finns i den skandinaviska studioglaskulturen. Jag intresserar mig för normer, sociala koder, hierarkier och status inom både glasblåsarvärlden och samhället. Jag vill undersöka och ifrågasätta vad som är bakgrunden till hur vi agerar och vad vi skapar. Mitt arbete är ofta ironiskt och lekfullt med en feministisk underton.” säger Kristin, som tror sig vara starkt påverkad av att hon alltid jobbat för kvinnor i en annars ganska mansdominerad bransch med en machonorm som säger att ju större desto bättre.

Bruksglaset står ofta i centrum i Kristin Larssons arbeten, eftersom det är laddat med uppfattningar och lätt för mottagaren att identifiera sig med. Skapandeprocessen med sina repetitiva moment och tilliten till handens kunskap är viktig för henne. Kristin blåser ofta på fri hand utan form, eftersom hon gillar det drivna glasets kvaliteter och känsla.

Kristin Larssons examensarbete handlade om att kombinera glas med metaller som mässing, koppar och tenn. Syftet är att skapa ett nytt uttryck och att få metallerna att bli ett levande material att lyfta fram egenskaper som liknar glasets. ”Jag har haft ett lekfullt uttryck, det kan till och med vara naivt, men nu har jag delvis frångått min tidigare stil. För mig var det intressant att blanda tenn med glas för att släppa min hantverkstradition och den tekniska kunskap jag har om vad som är `rätt och fel`. Att lägga till ett nytt material blev för mig ett sätt att hitta nya uttryck”.

Hybriderna
Hybriderna, 2017, glas och tenn
The Afterparty
The Afterparty, Galleri Glas, 2017, samarbete med Evelina Dovsten

Styrelsen i Konst- och Bruksglasföreningen


Rasmus Nossbring

Stipendiat 2016: Rasmus Nossbring

Rasmus Nossbring
Rasmus Nossbring
Balancing Process

År 2007 började Rasmus, femton år gammal, som lärling vid Reijmyre Glasbruk. Som del av glasbrukets produktion lärde han sig traditionsenligt hantverket och hade på raster och kvällar möjlighet att ”söla” i glashyttan. År 2010 tog glasbruket med några av hans skulpturer till Formex, där dem upptäcktes av National Museum Design. Denna uppmärksamhet och erkännande gav honom mer frihet och ansvar arbetande med besökande konstnärer och formgivare för Reijmyre Glasbruk.

Influerad svensk och amerikansk glaskultur har Nossbring kontinuerligt breddat sitt konstnärliga språk och utvecklat sina hantverkliga kunskaper. År 2014 tog han sig till Pilchuck Glass School för första gången som assistent i deras framstående glashytta. Sedan dess har han återvänt till USA regelbundet för att besöka Pilchuck Glass School, Corning Museum of Glass och studioglashyttor i olika yrkesroller. Samma år lämnade Rasmus glasbruket för att fokusera på sitt eget skapande och började studera vid Konstfack i Stockholm där han kommer ta examen 2017.

I sitt konstnärskap arbetar Rasmus med figurativ skulptur och har under dem senaste åren fokuserat rutiner och vardag. Han skulpterar glaset varmt i hyttan och lämnar ett tydliga avtryck i glaset. Just nu arbetar han med sitt kandidatarbete som kommer visas våren 2017 på Konstfack och The Glass Factory Boda. Till sommaren reser han med hjälp av stipendiet åter till USA för att inspireras och fortsätta utvecklas såväl tekniskt som konstnärligt.

Balancing Process

Styrelsen i Konst- och Bruksglasföreningen


Karin Forslund

Stipendiat 2015: Karin Forslund

Karin Forslund
Karin Forslund
Balancing Process
Balancing Process

Karin har jobbat aktivt med glas sedan 2004. Hon är utbildad från Riksglasskolan i Orrefors och har därefter jobbat som hantverkare för såväl anrika Åfors Glasbruk, Kosta Boda, som mindre studioglashyttor, bland annat hos Pernille Bülow, Tobias Møhl m fl. Hon har, som skapare, en dualitet i sitt intressefält för glas då hon har stor respekt för, och strävar efter, hantverksmässig excellens enligt kulturellt och historiskt lagda ramar för glas samtidigt som hon söker och längtar efter motsatsen genom att söka utmana hantverks- och material konventioner. Detta gör hon genom att fokusera sin egen konstnärliga verksamhet på sistnämnda samtidigt som hon försörjer sig som hantverkare där hon producerar objekt för andra glaskonstnärer.

Karin tog examen från KADK Bornholm 2013 där hon sitt sista år arbetade intensivt med just att undersöka begrepp omkring definitionen av vad hantverk innefattar och hur det kan tolkas, såväl som subjektiviteten i material-begreppet och hur våra förväntningar av ett material påverkar hur vi uppfattar det.

Hon arbetar huvudsakligen med tre olika tekniker som alla är grundade på en typ av dogma där hon ger glaset olika typer av satta förutsättningar vid tillblivelsen av ett verk och sen får glaset lov att röra sig och formas utefter de förutsättningarna så att det blir ett typ av gensvar. Det handlar om att ha en dialog.

Hennes projekt, med arbetstiteln ’Balancing Process’, är under konstant progression vad gäller såväl formmässigt uttryck som utveckling av teknikerna. Karin vill använda stipendiet till att anskaffa sig de medel och material hon behöver för att vidareutveckla på sitt tema, något hon kommer att jobba intensivt med under sitt kommande residens på Pilchuck Glass School, USA,senare i år.

Styrelsen i Konst- och Bruksglasföreningen


Minna Rombo Zetterlund

Stipendiat 2014: Minna Rombo Zetterlund

Efter glasblåsarutbildning på Kosta Glascenter har jag jobbat på flera hyttor i Sverige och Norge som assistent och glasblåsare för bland andra Ulla Forsell, Ebba von Wachenfeldt och Abel Sawe. Nu på våren 2015 tog jag min kandidatexamen från Konstfack, linjen för Keramik och glas. Under utbildningen på konstfack var jag även på utbyte i Jerusalem på Bezalel Academy of Arts and Design.

I min praktik arbetar jag med mindre produktion av föremål att användas av handen i hemmet, mer konstnärliga arbeten och installationer, och i samarbeten med andra.

Under tiden på Konstfack började jag utforska det återvunna glaset mer. Vad det finns för möjligheter att använda och tillverka nytt ur glasråvara som redan haft ett liv. Detta har kommit att behandla frågor om miljö i tillverkningen av glas, arbetsförhållanden i massproduktion och konstglas samt kvalitets-hierarkin som baseras på glasmassans utseende. I Jerusalem gjorde jag tester med gjutningar och besökte en hytta i Hebron där de jobbar med återvunnet glas.

Jag vill utveckla mina egna tekniker kring detta glas, som skiljer sig något från annat glas i sin karaktär, och öppna upp för en diskussion om råvarans ursprung och kvalitet.

Centralt i mitt arbete ligger betraktarens deltagande med glaset. De föremål jag skapar till hemmet vill jag ska användas av ägarens hand i vardagen. Jag vill också ta hyttarbetets samarbetsförmåga och direkthet ut till betraktaren i mina mer konstnärliga arbeten. Genom att ge utrymme för att bli en deltagare i de föremål och installationer jag skapat vill jag att en ska få möta materialet med fler sinnen och möjliggöra utrymme för en dialog.

Bilderna är från ett projekt som handlade om medvetandegörande av glasråvarans ursprung och tillverkning och de konsekvenser det innebär för människor och jordklot. Glasen är blåsta i återglas och vi drack ur dem och diskuterade okunskapen kring uppkomst och tillkomst av glas vi omger oss av i vardagen.

Styrelsen i Konst- och Bruksglasföreningen


Erika K Bredberg

Stipendiat 2013: Erika K Bredberg

Erika arbetar i hyttan.
Erika arbetar i hyttan.
Good Big Blue.
Good Big Blue.

Erika, vår andra stipendiat, har en mångårig och gedigen glasutbildning som började redan 2006 på Östra Grevies Folkhögskola, keramik- och glaslinjen. Därefter Kosta Glascenter, The Royal Danish Academy of Fina Arts, Pilchuck Glasschool. Erika avslutar nu våren 2014 sin utbildning på Konstfack. Kandidatprogrammet keramik och glas. Just nu finslipar hon sin avslutande magisteruppsats.

Under åren har glaset blivit ett slags undermedvetet kall och hon kände då hon kom till Kosta 2008 att detta var något hon verkligen ville utveckla. Samspelet i hyttan mellan formgivare och glasarbetare beskriver hon som en rytm, en slags dans. Man följer och lär av varandra, hanterar glaset tillsammans och blir stolt över slutresultatet.

Trots att hon är mycket väl medveten om glasindustrins problem ser hon ljust på framtiden för sin generation och noterar framgångarna för de mindre hyttorna. Kärleken till Småland gör att Erika håller kvar sina kontakter i bl.a. Kosta.

Stipendiet vill Erika använda till att förverkliga ett samarbete mellan glashantverkare med olika bakgrunder och från olika länder. Sammanföra och bygga broar mellan olika typer av glashantverkare. Nu närmast en resa till Tjeckien.

Erika kallar sitt projekt ”Kollaboration Kobolt”. Projektet startade nu i våras på Konstfacks glashytta med en workshop. Hon ville få sina glaskollegor att tänka efter och ifrågasätta sin position inom glas. Grunden var att hon börjat reflektera över en mening som hon varit bekant med ett par år. ”If you can´t make it good, then make it big. If you can´t make it big, then make it blue.” På något sätt indikerar det att: Om du inte riktigt behärskar teknikerna så kan du göra det blått.

Blått glas är omtyckt och säljer. Det har nästan blivit något av ett tabu att arbeta med den koboltblå färgen… Men den koboltblå färgen fick helt enkelt bli symbolen för mitt arbete där det gäller att sudda bort gränser om status. Våga släppa in andra hantverkare och låta dom beskriva och ha idéer om skapandet och teknikerna.

Erika K Bredberg fick ta emot sitt stipendium på 10.000 kronor vid föreningens årsmöte i Åhus den 29 mars 2014.

Styrelsen i Konst- och Bruksglasföreningen


Ammy Olofsson

Stipendiat 2012: Ammy Olofsson

Ammy Olofsson bland sina glasobjekt.
Ammy Olofsson bland sina glasobjekt.

Ammy blåser glas sedan 2007 och är sedan 2011 studerande vid Konstfacks kandidatprogram keramik och glas. Hennes tidigare utbildningar är flera som KYutbildningen vid Kosta Glascenter och sommarkurs i ”flamework” (laboratorieglas) och neon vid Pilchuck Glass School i USA. Under åren har hon haft flera anställningar, praktikplatser och utställningar.

Hon har valt att arbeta med flera olika tekniker men mest med glasblåsningen. Hon har även fastnat för uttrycksmöjligheten hos glaset i kombination med neon. Tekniken med ”flamework”, då man arbetar över en öppen gaslåga med glasrör och stavar, har långa anor tillbaka i tiden. Det användes bland annat av ”emaljögontillverkare” redan under 1500-talet och tillverkas än idag av dessa specialister. Det är en teknik som under åren fått flera olika renässanser och under 1900-talets början så blev det använt inom reklambranschens skylttillverkning då man bockade glasrör till texter och figurer som man fyllde med neon.

För att kunna fylla glasobjekt med gas behövs det speciella elektroder, att man försluter objektet och pumpar in gasen. Dessa elektroder behövs för att kunna tända objekten. Tekniken går att anpassa till blåsta objekt och till det mer traditionella sättet att arbeta med neonrör.

Hennes stipendium på 10 000 kr är ett bidrag för att kunna utveckla tekniken och anpassa den till hennes glasobjekt.

Vi i föreningen är glada att få dela ut stipendiet till henne och ser fram mot att få se hennes utveckling och hur hon använder tekniken på de färdiga glasobjekten!

Konst- och Bruksglasföreningens stipendiet tillkänna görs i samband med föreningens årsmöte den 16 mars: The Glass Factory, Boda. Ammy Olofsson kommer att finnas med för en presentation.

Styrelsen i Konst- och Bruksglasföreningen